reklama

Verejné financie, alebo k čomu sa Miloš Moravčík nevyjadruje

V piatok (29.05.2015) navštívil Miloš Moravčík, podpredseda KDH pre verejné financie, Katolícke gymnázium sv. Františka Assiského v Banskej Štiavnici.

Písmo: A- | A+
Diskusia  (2)

Pán Moravčík podobne chodí po mnohých stredných školách, rozpráva o svojom štúdiu a práci a približuje študentom fungovanie ekonomiky, čo si môžu nakoniec vyskúšať na zaujímavej hre. 

Podarilo sa mi s pánom Moravčíkom urobiť rozhovor. Skončila som však sklamaná, pretože sa nechcel vyjadriť k niektorým otázkam, ku ktorým by sa, podľa môjho názoru, práve on vyjadriť mal. Avšak, takto sú slovenskí politici naučení...

Najpálčivejšou bola snáď otázka, čo si pán Moravčík myslí o odluke Cirkvi od štátu. Avšak, ako som zistila, k tej sa on nevyjadruje. Odpovedal, „venujem sa verejným financiám a odluka Cirkvi od štátu nie je moja oblasť, takže by som to radšej prenechal kolegom, nech sa vyjadria oni“. A ja som si vážne doteraz myslela, že odluka Cirkvi od štátu sa týka práve KDH a verejných financií...

SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou

Čo sa týka jeho názoru na (ne)platené školstvo, dostala som uspokojivejšiu odpoveď, s ktorou sama súhlasím. „Momentálne je v školstve veľa rezerv pre využívanie peňazí. Teda pokiaľ má financovanie byť zo štátu, štát má urobiť všetko preto, aby sa za peniaze, ktoré do toho dáva, študenti čo najlepšie pripravili na život. V súčasnosti sa učí veľa teórie a málo praktických predmetov – toto treba zmeniť. Treba postupne pridať viac praxe na školách, aby študenti zažili, ako funguje reálna firma, a aby po skončení strednej školy boli schopní sa buď zamestnať alebo sami podnikať.“

Nedalo mi neopýtať sa na smerovanie a víziu KDH, na terajšie pôsobenie strany, na spôsoby, ktorými chcú presadzovať kresťanské hodnoty. Pán Moravčík sa však držal svojej pozície ekonóma a nepochopil moju globálne zameranú otázku (alebo sa k nej len nevyjadruje?).

SkryťVypnúť reklamu
reklama

„Ja za moju oblasť môžem povedať, že v súlade s kresťanskými hodnotami je to, keď štát neberie od ľudí príliš veľa peňazí a snaží sa s týmito peniazmi dobre zaobchádzať. V súčasnosti vidíme, že vzrástlo daňovo-odvodové zaťaženie o miliardy eur ročne a peniaze niekde miznú. My sme zistili, že len podľa medializovaných informácií zmizlo 1,5 miliardy do firiem oligarchov a veľkých finančných skupín. Je to veľké množstvo peňazí, ktoré mohli poslúžiť ľuďom. Vláda sa tvári, že dáva ľuďom sociálne balíčky, no tie sú len zlomkom peňazí. Je to dokopy 450 miliónov v porovnaní s 3,5 miliardami, ktoré sa každoročne odvedú. Takže ja sa snažím veľa hovoriť ľuďom o tomto – aby si uvedomovali, koľko im vláda berie a koľko im dáva.“

SkryťVypnúť reklamu
reklama

Nuž, keby celú vládu tvorili ľudia ako vy, pán Moravčík, nepochybne by to s tými daňovníkmi dopadlo lepšie. Avšak neodpovedali ste na moju otázku... Podotkla som taktiež, že KDH možno oficiálne stojí za týmito postojmi a hodnotami, no realita je často iná. Pán Moravčík odvetil niečo v zmysle „hocijaký úradník si občas niečo potiahne a potom je na ministra. Rovnaké to bolo v kauze Fígeľovho bytu.“

Na konci som usúdila, že náročnejšie otázky asi nemá zmysel klásť, nedočkám sa ktovieakej odpovede. Opýtala som sa teda ešte, ako chce KDH zaujať mladých ľudí. Odpoveď „napríklad ako ja – chodím po školách a rozprávam sa s nimi“ ma, bohužiaľ, nie veľmi uspokojila. Odporučil mi združenie KDMS, ktoré sa venuje mladým, no s KDH nemá prakticky nič spoločné.

SkryťVypnúť reklamu
reklama

Nechcem vyznieť povýšenecky, ale som naozaj sklamaná. Možno to bola len moja chyba, ale z celého rozhovoru som si odniesla asi toľko, že pán Moravčík sa k väčšine vecí nebude vyjadrovať a KDH je vo všetkom nevinne. Som nesmierne zvedavá na ďalšiu spoluprácu, ktorá tu nám, študentom, bola ponúknutá.

Lucia Švecová

Lucia Švecová

Bloger 
  • Počet článkov:  30
  •  | 
  • Páči sa:  0x

Som študentkou hudby v treťom ročníku na University of Oxford (Jesus College). Hoci žijem vo Veľkej Británii už piaty rok, veľmi sa zaujímam o dianie na Slovensku, najmä preto, že by som sa raz rada vrátila, ak sa podarí. Momentálne však neviem, či ma súčasná situácia presviedča o návrate, alebo iba viac odradzuje... Zoznam autorových rubrík:  Čo sa dejeHlbšiePoézia

Prémioví blogeri

Iveta Rall

Iveta Rall

87 článkov
Juraj Karpiš

Juraj Karpiš

1 článok
Jiří Ščobák

Jiří Ščobák

752 článkov
Martina Hilbertová

Martina Hilbertová

49 článkov
Milota Sidorová

Milota Sidorová

5 článkov
Pavol Koprda

Pavol Koprda

10 článkov
reklama
reklama
SkryťZatvoriť reklamu