reklama

Festival Bachovej hudby v Banskej Štiavnici

Aj v roku 2014 Banská Štiavnica opäť zaznela klasickou hudbou a to najmä z pera Johanna Sebastiana Bacha. III. ročník festivalu BachTribute priblížil vážnu hudbu všetkým ľuďom na nástrojoch od akordeónu a flauty až po čembalo a organ. Napriek tomu, že je to festival Bachovej hudby, mali sme možnosť vypočuť si aj diela mnohých iných skladateľov, ako sú Beethoven, Schubert, Franck, no i menej známych, ako napríklad Dilermando Reis, Miguel Llobet, William Walton, Georg Muffat, alebo Louis Vierne.

Písmo: A- | A+
Diskusia  (0)
plagát festivalu
plagát festivalu 

Festival Bachovej hudby BachTribute chce ponúknuť široký výber z Bachovej hudby na kvalitnej úrovni v podaní profesionálnych interprétov. Program je zložený najmä zo skladieb J.S.Bacha, ktoré nemôžu chýbať na nijakej súťaži, ani koncerte. Pocta Bachovi, Bach Tribute chce priniesť nový pohľad na Bachove skladby. Chce ukázať na krásu skladieb a ponúknuť návštevníkom veľkolepú atmosféru.

Johann Sebastian Bach (* 21. marec 1685, Eisenach – † 28. júl 1750, Lipsko) bol nemecký barokový skladateľ. Už za svojho života bol slávnym organistom a čembalistom, no jeho diela sa preslávili až po jeho smrti. Skladal hudbu pre mnohé nástroje, ale najviac ho preslávila organová tvorba. Najmä vďaka nej dostal prívlastok majster kontrapunktu (viachlasu). Bachove fúgy spoznáte podľa toho, že sa tam takmer dokonale prelína neskutočné množstvo hlasov a každý z nich v inom čase opakuje hlavnú tému, ktorá bola na začiatku jednohlasne predvedená. Aj za toto jeho majstrovské umenie mu chce občianske združenie Ars é vitae vzdať poctu a hold práve festivalom BachTribute.

SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou

Rada by som vám priblížila dvoch interprétov, ktorí sa nám predstavili v III. ročníku. Prvým z nich je mladý organista, čerstvý absolvent Košického konzervatória, Tomáš Mihálik, a druhý je svetoznámy viedenský organista Peter Friseé.

Tomáš Mihálik (1992) sa hudbe venoval spočiatku ako samouk, neskôr sa necelé dva roky vzdelával na ZUŠ v Gelnici. V súčasnosti je absolventom Konzervatória v Košiciach v odbore hra na organe v triede Mgr. Art. Jozefa Podprockého. Účinkoval na celoslovenských Prehliadkach mladých slovenských organistov (Košice 2009, 2011, 2013; Bratislava 2010, 2012), na Festivale sakrálneho umenia v Košiciach (2009, 2010, 2011), na 4. Medzinárodnom mládežníckom festivale organovej hudby v Užhorode (2011) a na 8. Festivale talentov v Katowiciach (2012). V roku 2011 sa zúčastnil kurzu organovej interpretácie s francúzskym organistom Vincentom Warnierom v Bratislave. Svoje kompozície predstavil na festivale súčasného umenia Hudobné rezonancie (Košice 2011). Vystúpil počas otváracieho ceremoniálu EHMK 2013. Účinkoval na otváracom koncerte Prešovskej hudobnej jari roku 2013. Na tomto festivale účinkoval aj v roku 2014. Účinkoval tiež na festivale Organové dni v Piešťanoch 2013. V roku 2013 získal 1. miesto v 2. kategórií a titul Absolútny víťaz na Súťaži slovenských konzervatórií v hre na organe.

SkryťVypnúť reklamu
reklama

V podaní Tomáša Mihálika sme si mohli vypočuť Prelúdium a fúgu Es Dur BWV 552 od J.S.Bacha; Toccatu duodecima et ultima od Georga Muffata; Prelúdium, fúgu a variáciu h mol op.18, 4 od Césara Francka; Prelúdium a fúgu D Dur BWV 532 od J.S.Bacha a časti Scherzo a Final zo Sixieme symphonie, op.59 od Louia Vierna.

Rozhovor s Tomášom Mihálikom:

- Hrali ste už na mnohých organových prehliadkach a súťažiach, máte za sebou množstvo úspechov vo vašej organovej kariére. Prezraďte nám, koľko rokov hráte na organ?

- No, to je ťažká otázka, lebo neviem presne kedy som začal. Ale odhadujem, že asi tak od ôsmich rokov. Teraz mám dvadsaťdva.

SkryťVypnúť reklamu
reklama

- Tak to je už poriadne dlho. Ale čo vás priviedlo práve do Banskej Štiavnice?

- S Matúšom Sliackym (pozn.: člen OZ Ars é vitae, umelecký riaditeľ festivalu, hlavný organizátor) sme sa poznali už dlhší čas, on ma prvý krát počul na jednej z bratislavských organových prehliadok konzervatórií, a to sú už štyri roky. Nejak sme sa potom cez internet skontaktovali a ja som prišiel, lebo ma pozval.

- Takže Matúšovi Sliackemu máme za čo vďačiť, že sem privádza takých skvelých hudobníkov. A vedeli by ste nám povedať, čo vás viedlo k výberu práve toho repertoáru, ktorý ste zahrali?

- Hmm, ťažká otázka. No, výber tých skladieb bol podmienený viac-menej mojím absolventským recitálom, na ktorom som hral napríklad Bachovo Prelúdium a fúgu D dur a Sixieme symphonie od Vierna, ktoré odzneli na koncerte. Ostatné veci som mal aktuálne ešte v prstoch, ako sa hovorí. Ale všeobecne sa špecializujem na francúzsku symfonickú organovú hudbu, čo sa týka autorov ako Vierne.

SkryťVypnúť reklamu
reklama

- Zaujímavé. No keďže sme na festivale Bachovej hudby, čo si tak najviac ceníte na Bachovom diele?

- Neskutočnú nápaditosť. Spôsoby, ako dokázal spracovávať jednotlivé témy. Bol to geniálny človek.

- Tak, ďakujem vám za rozhovor a nádherný koncert!

Peter Friseé (1983) pochádza z Grazu, kde sa začal vzdelávať v odbore hra na organe u prof. Ernsta Trebela najprv súkromne (1995), potom ako jeho študent na tamojšej Univerzite umenia (1997). Štúdium ukončil v roku 2001, vrátane predloženia práce o symfonických organoch vrcholného romantizmu v Nemecku a Francúzsku. Od roku 2002 pokračoval v štúdiu u prof. Michaela Kapsnera, v nasledujúcom roku u prof. Romana Summeredera na Hudobnej univerzite vo Viedni. Súkromne vyučoval v Grazi hru na klavíri a organe, vystupoval ako čembalista a korepetítor. Friseé sa popri mnohostranných aktivitách v oblasti hudobného života Štajerska a Viedne zúčastnil majstrovských kurzov pod vedením Gerharda Gnanna, Petra Planyavského, Wolfganga Zerera, Konstantina Reymaiera, Christopha Bosserta, Daniela Rotha, Ruperta G. Frieberga, Bena van Oosten a Oliviera Latryho. Stal sa finalistom viacerých národných a medzinárodných organových súťaží. Koncertoval vo väčšine stredoeurópskych krajín, v Írsku, Fínsku, Estónsku, Tunisku a Mexiku. Naposledy Friseé koncertoval v Kremnici na festivale Kremnický hradný organ.

V podaní Petra Friseého sme si mohli vypočuť Fantáziu a fúgu g mol BWV 542 a Prelúdium a fúgu e mol BWV 548 od J.S.Bacha.

Rozhovor s Petrom Friseé:

- Študovali ste organ skutočne veľmi dlho na rôznych významných miestach a u rôznych významných ľudí. Rada by som sa opýtala, čo vás viedlo k študovaniu organu? Prečo ste si vybrali práve organ?

- Úprimne, bolo to niečo ako malá revolúcia, pretože pôvodne som sa chcel stať klaviristom, študoval som klavír, no potom, keď som mal deväť rokov, bol som na jednej súťaži a prehral som ju. Tak ma to naštvalo, až som si povedal, že už nikdy viac nebudem hrať na klavíri. Hľadal som teda nejakú alternatívu a rozhodol som sa pre organ. Potom som šiel do kostola, skúsil si na organe zahrať a úplne som sa doňho zamiloval.

- A dobre ste spravili! V Banskej Štiavnici však nie ste po prvý krát. Čo vás opätovne privádza na Slovensko a zvlášť do Banskej Štiavnice? Čo máte na Slovensku tak radi?

- No, bol som aj v Kremnici na festivale Kremnický hradný organ a aj tu na festivale BachTribute pred dvomi rokmi. Slovensko mám naozaj rád asi hlavne kvôli vašej minulosti, pretože nebola ľahká, najmä politicky. Je tu toho toľko, čo sa ešte môže zrealizovať, uskutočniť a objaviť, toľko, čo ešte môže byť vytvorené, a myslím, že je to tento duch, ktorý mám tak rád. Cítiť to práve tu, v Banskej Štiavnici, pretože je to mesto, ktoré bolo mŕtve, ale povstalo k novému životu, k novému rozkvetu, hlavne čo sa týka hudby, a to ma veľmi inšpiruje. Vo Viedni je hudba taká chladná, rovnaká už sto rokov a nie je tam nič, čo by ste mohli vynájsť, všetko už bolo spravené. Ale tu je toho ešte veľa neurobeného a čo naozaj milujem je, že máte skvelých poslucháčov. Prichádza vždy veľa ľudí a skutočne počúvajú a páči sa im to. Ešte nepoznajú všetky podoby hudby a baví ich to objavovanie. No asi je to hlavne prednosť Východného Slovenska, pretože napríklad v Bratislave hudba už nie je taká „neobjavená“.

- To ste vystihli! A čo robíte teraz? Učíte organ?

- Nie, neučím organ, som koncertný organista. To je jedna časť náplne môjho života a druhá je organizovanie orchestra, takže som aj niečo ako manažér kultúry. To nás tak spája s Matúšom Sliackym, pretože viem, aká je to ťažká práca nájsť peniaze a ľudí. Takže hrám a trochu aj učím, ale len súkromne. Pripravujem niektorých študentov na prijímacie skúšky na univerzitu.

- No a nakoniec by som sa vás rada opýtala, vzhľadom na váš pestrý život, čo považujete za najväčší úspech vo vašej, nazvime to, organovej kariére?

- Tak, pre mňa osobne bolo najväčším úspechom keď som bol na turné v Mexiku. Mal som tam koncert, na ktorom bolo šesť tisíc poslucháčov a potom som musel celé tri hodiny rozdávať autogramy. Cítil som sa aspoň nachvíľu ako popová hviezda!

- Ďakujem vám teda krásne za tento obohacujúci rozhovor a úžasný koncert!

Tak aj takýchto skvelých, talentovaných a významných hudobníkov môžete stretnúť a vypočuť si na Festivale Bachovej hudby v Banskej Štiavnici. Verím, že sa budúci rok všetci spolu stretneme na IV. ročníku BachTribute a spolu si vypočujeme ďalšie grandiózne skladby v podaní ďalších šikovných interprétov. 

Lucia Švecová

Lucia Švecová

Bloger 
  • Počet článkov:  30
  •  | 
  • Páči sa:  0x

Som študentkou hudby v treťom ročníku na University of Oxford (Jesus College). Hoci žijem vo Veľkej Británii už piaty rok, veľmi sa zaujímam o dianie na Slovensku, najmä preto, že by som sa raz rada vrátila, ak sa podarí. Momentálne však neviem, či ma súčasná situácia presviedča o návrate, alebo iba viac odradzuje... Zoznam autorových rubrík:  Čo sa dejeHlbšiePoézia

Prémioví blogeri

Milota Sidorová

Milota Sidorová

5 článkov
Martina Hilbertová

Martina Hilbertová

49 článkov
Iveta Rall

Iveta Rall

88 článkov
Post Bellum SK

Post Bellum SK

75 článkov
Matúš Sarvaš

Matúš Sarvaš

3 články
Monika Nagyova

Monika Nagyova

296 článkov
reklama
reklama
SkryťZatvoriť reklamu